lördag 10 april 2010

Trädgårdsdrömmar från Wien





Hej allihopa!

Nu är vi tillbaka och kan bara konstatera att vi har haft en riktigt lyckad minisemester i Wien. Vi har tillbringat mycket tid i de olika slottsparkerna, där Tilde övat sig på att gå, tittat på ståtliga fontäner, lunchat och träffat människor. Med Tilde som sitter rak i ryggen med ett leende på läpparna och vinkar nätt, behöver man aldrig vara ensam :)

Fick många idéer och mycket inspiration från de vackra trädgårdarna i Wien och har en massa saker som jag skulle vilja göra på gården. Nej, det skall inte bli fontäner och inte heller statyer och inte heller fem meter höga buxbom utan närmare sagt en egen miniminimini variant av det hela.

Så vad har jag tänkt mig då? Jo, buxbom i olika storlekar och former i krukor. Buxbomen är ganska dyr så jag har tänkt köpa en eller två buxbom per vår och höst (och får hoppas att de övervintrar).

Sedan blev jag alldeles förälskad i de vita och ljusröda blommande frukt- och prydnadsträden. Får nog lov att läsa in mig lite på det ämne före jag bestämmer mig för något. Någon som har erfarenhet av frukt- och prydnadsträd?

Har en stor hög med post som jag ska ta itu med nu! Och det ser ut som om det kommit något riktigt roligt :)

Hoppas ni har en riktigt skön lördag!

Kram, Sofia

2 kommentarer:

  1. Välkommen hem!
    Wien ser härligt ut! Det ger hopp om att den ställvis metertjocka snön här på gården skall ge vika :) Vår alpklematis har vaknat till liv men det känns konstigt för man måste kliva i 1,5 m hög snö om man vill rensa i klematisrabatten... Vi har några frukt- och prydnadsträd men de ser nog inte alls lika ut som den ljusröda drömmen på Wien-bilden ;)
    Kram
    M

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Vi ska hoppas att snön snart är ett minne blott. Om vädret fortsätter vara så här varmt tar det inte många dagar för snön att smälta. Hoppas hoppas!

    Det kan ju ta några år förrän trädet blir så där stort med tusentals vita och rosa blommor:)

    Härligt att alpklematisen börjat vakna till liv (måste googla alpklematis för jag hade ingen aning om hur den ser ut). Fin blomma med sina hängande kronblad.

    Kram, Sofia

    Måste

    SvaraRadera