måndag 15 februari 2010

Chocolate chip cookies



Hej!

Tilde och jag har bakat chokladkex idag. Jag brukar göra en kakdeg då när jag har tid, sedan sätter jag degen i frysen och har den där på "lager" tills jag vill skiva upp degen och grädda den. Degen håller i frysen i några veckor. Så det vad jag har gjort idag är inte annat än att jag skivat upp den färdiga degen och gräddat den. Superlätt! Tilde och jag ska på en mamma-barn träff idag så då passar det bra att ta med en burk med nybakade chokladkex. Tänkte dela med mig av receptet som är Leila Lindholms och taget ur boken "a piece of cake".

125 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 g mörk choklad 70%
skal av en lime

1. Vispa smör och socker krämigt och rör i ägget.
2. Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
3. Hacka chokladen grovt, riv limeskalet och blanda med degen.
4. Forma degen till en rulle, cirka fem cm i diameter, och rulla in den i bakplåtspapper. Frys den sen i minst 30 min.
5. Sätt ugnen på 180 grader (varmluft)
6. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg skivorna på plåten.
7. Grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.


Ha en god fortsättning på degen, dagen menade jag :)

Kramar, Sofia

4 kommentarer:

  1. Heip,

    Vasta nyt huomasin teidän IHANAN blogin. Ryhdyn vakioseuraajaksi.

    Tulkaa kylään!!

    Kramar, Minna

    SvaraRadera
  2. Nam, detdär ska jag testa. Sköna bilder igen...
    Hej Minna ;)

    SvaraRadera
  3. Kiitos Minna lämpimistä sanoista! Tullaan 6.3, nähdään silloin.

    Christa, det blir cirka 25 kex av degen (glömde skriva ut det då tidigare). Lycka till med baket och tack för de snälla orden!

    Kramar, Sofia

    SvaraRadera
  4. Nam, din man tackar för goda kex ;)

    SvaraRadera