tisdag 16 mars 2010

Vimplar




Vimpelbandet är färdigt! Det blev ett fyra meter långt vimpelband med 19 flaggor i sex olika mönster. Det var riktigt roligt att sy och det kommer att bli flera! Skall sy ett vimpelband till lilla Tildes rum som kan hängas över dörren, i fönstret eller kanske vid sängen. Tänkte sätta in en kort beskrivning över hur jag gjorde vimplarna ifall det är någon som blir inspirerad och vill sy ett eget vimpelband. Så här gjorde jag:

1. Rita upp en triangel som du använder som modell.

2. Välj tyg, rita upp trianglarna på tyget och klipp ut.

3. Placera räta mot räta (till en vimpel går det åt två trianglar) och sy ihop långsidorna.

4. Sväng till rätan och stryk vimpeln med strykjärn

5. Sy fast vimlarna på rad i en snedlist

Tilde och jag fick ett paket på posten idag. Jag blev så glad av paketet och så rörd av det vackra kortet att jag fick tårar i ögonen. I paketet fanns en bok, boken om Pelle svanslös och det var snälla G som skickat boken! Tack snälla G, du gjorde oss så glada!

Nu ska jag kolla på ett inredningsprogram som kommer på TV. Missa inte Solsidan som kommer idag kl. 21.30 på SVT 5.

Kramar, Sofia

5 kommentarer:

  1. Tosi hieno!!! Koristelut juhlia varten on selkeästi jo käynnissä. Kivaa!

    SvaraRadera
  2. Oj så fint! Speciellt då det är så långt o därför "präktigt"! Jag har nyss köpt stora E ett rosa/rött vimpelband som hon har att hänga över den överstora sänggaveln - lyckat. Du är så duktig som syr själv - jag har inte åtminstone ännu gett mig tid att börja med det.

    SvaraRadera
  3. Men så fint det blev!

    Vad roligt med ett paket! Klart man blir glad av det, speciellt tanken på att det finns så snälla människor som piggar upp livet fr en ibland :-).

    Kram M

    SvaraRadera
  4. Tack tack tack så hjärtligt mycket för komplimangerna! Tror att vimpelbandet blir ett "fest-vimpelband" som plockas fram då det är fest hemma hos oss :)

    Ha det så bra!

    Sofia

    SvaraRadera
  5. Vackra våriga/somriga färger! Tack för mönstret! Kanske man någongång skulle våga sej framför en symaskin...

    SvaraRadera